قلعه نی

قلعه نی

تاریخ وفرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قلعه نی (توابع خراسان رضوی شهرستان زاوه )
قلعه نی

قلعه نی

تاریخ وفرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قلعه نی (توابع خراسان رضوی شهرستان زاوه )

میزان فطریه وکفاره در سال 1393(نظرمراجع تقلید) واحکام مرتبط


أَعُوذُ بِاللَّه‏ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیم

 

زکات فطره و یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است


احکام زکات فطره بر اساس فقه شیعه

شرایط

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره بپردازد. برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانسته اند. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمی شود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمی شوند.

زمان پرداخت  

از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید بایستی مبلغ آن پرداخت شود. اگر در این محدوده زمانی فقیری یافت نشود می توان مبلغ را کنار گذاشت و بعداً پرداخت نمود.

میزان

 سه کیلوگرم یامعادل مبلغ آن  قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می خورند یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند اینها باشد. مبلغی که معمولاً هر سال اعلام می‌شود بر اساس نرخ گندم غیر یارانه ای است.

مصرف

این مبلغ تنها بایستی صرف مستمندان شود. کسی که خود سید نباشد نمی تواند آن را به سادات پرداخت کند.

کفاره

کفاره جریمه اى است که براى باطل کردن روزه معین شده است و آزاد کردن یک بَرده ؛ دو ماه روزه گرفتن که سى و یک روز آن باید پى در پى باشد؛ سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مُدّ طعام(تقریبا معادل 750 گرم گندم و مانند آن به ) را شامل می‌شود. (معادله کفاره عمد  = 750گرم قوت غالب یا معادل قیمت آن×تعداد روزهایی که عمداروزه نگرفته × 60  )

توضیح :

برای تعیین قیمت قوت غالب نیازی به تقلید ازمراجع نیست هرکس می تواند قیمت آزاد(غیریارانه ای)آنرا ازبازارمحل سکونت خودبپرسد وپرداخت نماید واگرکسانی هستند که می خواهند طبق نظر مراجع عمل نمایندانشاء الله به محض وصول:

نظرمراجع معظم تقلید درباره میزان فطریه در سال1393  اعلام می شود

برمبنای قوت غالب که درروستای ما گندم است برای هرنفر 4000تومان وکفاره هم برای هرروز 1000تومان می باشد


فطریه چیست؟

پرداخت زکات فطره بر هر مسلمانان عاقل و بالغ که توانایی گرفتن روزه را دارد و همچنین معذورین و همچنین کسانی که عمدا روزه خود را خورده‌اند، واجب است.

حتی فطریه کودکان شیرخوار نیز باید حساب شود و بچه‏ای که یک ساعت قبل از غروب آفتاب به دنیا آمده نیز باید حساب شود و فطریه او را باید پرداخت کرد؛ اما جنین فطریه ندارد.

پرداخت این زکات از جمله شرایط قبولی روزه در ماه مبارک رمضان است و یکی از فواید پرداخت فطریه، بیمه ‌کردن انسان در برابر حوادث مختلف در طول سال است و فرد با پرداخت این مبلغ کم خود را بیمه می سازد. پرداخت فطریه ضامن سلامتی انسان است و انسان به هر میزان در این راستا سرمایه‏گذاری کند به جا و خوب است.

زکات فطریه بر اساس "قوت غالب" انسان باید پرداخت شود. قوت غالب چیزی است که مردم هر شهر غالباً از آن تغذیه می‌کنند. معمولا در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‏ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.

کسانی که زندگی شان تامین است پرداخت زکات فطره بر آنها واجب می‏شود، اما کسانی که کمبود دارند و به نوعی خرجشان بیش از درآمدشان است پرداخت زکات فطریه بر آنها واجب نیست و می‏توانند فطریه بگیرند.

بر اساس نظر برخی مراجع تقلید فطره مهمانی که پیش از مغرب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده در صورتی که بگویند، امشب نان او را داده، بر او واجب است هر چند نانخور او حساب نشود. اما برخی مراجع فطریه میهمان یک شب را واجب نمی‏دانند.

زنی که شوهرش مخارج او را نمی‏دهد، چنان چه نان خور کس دیگر باشد، فطره‎اش بر آن کس واجب است. و اگر نان‎خور کس دیگر نیست، در صورتی که فقیر نباشد، باید فطره خود را بدهد.

کسی که فطره چند نفر را می‎دهد، لازم نیست همه را از یک جنس بدهد و اگر مثلاً فطره بعضی را گندم و فطره بعض دیگر را جو بدهد کافی است.

کفاره چیست ؟

کفاره جریمه اى است که براى باطل کردن روزه معین شده است و آزاد کردن یک بَرده ؛ دو ماه روزه گرفتن که سى و یک روز آن باید پى در پى باشد؛ سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مُدّ طعام(تقریبا معادل 750 گرم گندم و مانند آن به ) را شامل می‌شود.      (  معادله کفاره عمد  =    750گرم قوت غالب یا معادل قیمت آن×تعداد روزهایی که عمداروزه نگرفته × 60  )

توجه :

اگر به چیز حرامى که در غیر ماه رمضان نیز بر انسان حرام است روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلاً حرام باشد، مثل خوردن شراب یا غذاى نجس یا زنا کردن ، یا به جهتى حرام شده باشد مثل خوردن غذاى حلالى که براى انسان ضرر دارد ونزدیکى باعیال خود در حال حیض، بنابر احتیاط واجب،(1) کفاره جمع بر او واجب مى شود یعنى باید یک بنده آزاد کند ودو ماه روزه بگیرد وشصت فقیر را سیر کند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- عبارت «بنا بر احتیاط» در رساله آیات عظام: اراکى، گلپایگانى، صافى و زنجانى نیست‏.


التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد